(Gambar) Remaja Melayu Murtad. Apalah Nak Jadi Ni?

by admin on August 9, 2011

in Gambar Sosial

  • Sharebar

grey (Gambar) Remaja Melayu Murtad. Apalah Nak Jadi Ni?

Kami nak berkongsi cerita dan isu semasa yang terbaru berkenaan remaja Melayu murtad. Hai…lepas satu-satu. Mudah benar sekarang, budak-budak remaja Melayu hati mereka jadi gelap. Gambar di atas sempat dirakam dalam halaman Facebook. 

  • Nama : Tajul Azri
  • Umur : 19 Tahun
  • Negeri : Melaka
  • Status : Murtad selepas SPM
Ada orang Melaka di sini? Kalau nak diikutkan dah ramai sangat sekarang ini remaja Melayu murtad di Facebook. Siapa ada group lagi. Bukan sikit punya bilangannya. Sangat membimbangkan juga jikalau tiada ditangani dengan segera. Dekat sinilah juga tempat mereka berkumpul bagi mereka-mereka yang dah pun murtad. http://www.facebook.com/groups/117676498244829/

Selain daripada kaunseling, paling pentingnya sekarang ini pihak yang berwajib perlu mencari punca utama sehinga menyebabkan ramai remaja Melayu murtad sekarang ini. Manakala di bawah ini pula gambar yang menunjukkkan perbualan budak hingusan Tajul  Azri ini dengan maknya. Dikatakan, keluarganya masih berusaha untuk membantunya kembali kepada Islam semula.

grey (Gambar) Remaja Melayu Murtad. Apalah Nak Jadi Ni?

P/S : Dunia makin canggih, budak-budak sekarang dah tak macam dulu. Makin berani. Remaja Melayu murtad satu hal, siap berani lagi beritahu satu dunia lagi. Bangga ker?

Sumber : Berita Semasa

pixel (Gambar) Remaja Melayu Murtad. Apalah Nak Jadi Ni?

{ 84 Komen Bernas… Telah Dikongsikan Setakat Ini. Pandangan Anda Pula? }

1 nadzirah August 14, 2011 at 3:04 am

saya x sokong si tajul ni murtad tp saya mohon kepada semua.jgn dihina dia ni.doakan yg dia kembali ke jalan yg benar. itu yg terbaik.

  

Reply

2 ecah January 2, 2012 at 9:57 pm

sedih bile tengok ramai remaja ISlam yang murtad..klu tengok comment dlm group Murtads in Msian n singapor http://www.facebook.com/groups/117676498244829/ mcm2 yang mereka hina Islam… semoga Allah memberikan hidayah kpd mereka n kembali kepada Islam

  

Reply

3 es April 5, 2012 at 11:38 pm

TOLONG DOAKAN TAJUL DIBERIKAN HIDAYAH BALIK..INSYAALLAH~

  

Reply

4 Azali MS August 18, 2011 at 12:42 pm

Kalau setakat doa jer wat aper??? Tuhan kan suruh kita berusaha??? Diharap ada satu undang-undang yang boleh mendakwa dan menghukum si Murtad di Malaysia seperti memenjarakan dia. Kita tidak boleh bertolak ansur kepada pemain agama sekiranya kita mengikuti ajaran Islam sebenar.

  

Reply

5 Didy An January 4, 2012 at 1:37 am

Doa juga usaha..

  

Reply

6 a.francis December 24, 2012 at 9:19 am

kenapa takut? Yg pasal non muslim masuk islam satu dunia pula kamu menyalak? Penjara? Macam mengugut saja? Mau kami non muslim takut konon? Kawan, sya nasihatkan jaga agama dan iman sendiri la. X payah bising dan fanatik/ekstrimis. Sampai pandai2 menghurai, mengkritik dan menghina agama lain. Contohnya uztazah pelacur d u tube dulu. Satu lagi, mengharamkan ucapan selamat utk perayaan agama lain. Ketara sgt palui org2 yg mengharamkan itu. Bila kita hormat org lain, org lain juga akan hormat kita, faham? Shalom kawan..

  

Reply

7 hamba Allah March 7, 2013 at 4:46 pm

Kaum muslimin dan kafir mcm kamu adalah berbeza..Hormat dah menjadi perkara berbeza. Sila pelajari Islam, then u know the answer. Sekian.

  

Reply

8 nadzirah August 18, 2011 at 9:03 pm

mmg berusaha.tp jgn la kita hina atau caci or anything..sbb tu bg bad impression pada islam..g tanya budak tajul azri ni..kenapa dia makin benci islam..then ko akan tahu jawapan dia…kita kena berusaha dengan cara yg betul…ni pandangan aku je la..masing2 ada pandangan masing2..

  

Reply

9 Hamba allah September 8, 2011 at 2:39 am

tak apa dia nak jadi murtad..ekut orang barat..dosa tanggung sendiri.(pilih-2 syurga dan neraka).

  

Reply

10 Azali MS August 19, 2011 at 8:38 am

Agama Islam adalah agama yg menerapkan disiplin, panduan dan pengetahuan kehidupan dari alam cekerawala diwujudkan sehinggalah alam selepas kiamat. Dari zaman Rasulullah S.A.W menyebar dan berdakwah tentang ajaran Islam kepada warga jahilliah dan warga kafir penuh bertolenrasi dan berhemah.Tidak memaksa musuh Islam menganuti agama Islam. Tetapi, sekiranya ada diantara umat Islam yang terpesong atau murtad secara sengaja….Rasulullah tidak akan bertolak ansur terhadap mereka2 ini… di cerita kan oleh sahabat Nabi S.A.W ketika Rasulullah selepas mengalami peristiwa Israk & Mikraj dimana seorang Islam telah mempersendakan dan menyangkal kebenaran baginda Rasullullah berperistiwa itu. Di mana bagindatelah menyuruh hamba tersebut berjumpa dengan Syaidina Abu Bakar untuk mendapatkan penerangan mengenai Israk & Mikraj. Apakah yang dibuat oleh Syaidina Abu Bakar selepas pertanyaan dikemukakan oleh Hamba tersebut? Syaidina Abu Bakar terus memancung kepala Hamba tersebut.
Penganut Islam yang sejati perlu berjihad atas kebenaran agamanya.
Kita tengok banyak kerosakan akidah dan fahaman agama Islam kepada umat Islam di Malaysia berpecah,berubah oleh pencemaran dakwah oleh penganut agama lain. Dalam masa yang sama juga kita nampak kekeliruan fahaman ajaran Islam yang diterapkan oleh beberapa pemimpin politik yang mengHALAL kan yang HARAM, dan mengHARAMkan yang HALAL.

  

Reply

11 mas ilham November 2, 2011 at 5:26 pm

ya

  

Reply

12 Kokokam August 20, 2011 at 6:33 am

One should have rights to choose what he want to believe if his think this religion A is not suitable for him. He can choose religion B. What’s wrong for some1 wanna have his one mind and decision? After all it’s all about himself and his God. If he get punish on hell be it, or he might be in heaven? Who knows and only him can decide what he want. Do u like people to force food u don’t like into your mouth? It’s the same theory.

  

Reply

13 Baharuddin December 25, 2011 at 9:45 am

sdr kokokam

…teori “paksa makan” tidak boleh digunakan dalam isu murtad . Sebabnya jika” soal makan” akhirnya sehat atau sakit tetapi” soal agama” akhirnya syurga atau neraka (yg pasti syurga dan neraka yg sdr faham tidak sama dgn org islam faham).

  

Reply

14 a.francis December 24, 2012 at 9:23 am

sama la tu paksa makan bro. Hairan saya sesetengah org yg sdh disusun bukti dan fakta d depan mata, tapi masih buta dan keras kepala x mau faham. Terus cakap org lain pula x faham. Faham?

  

Reply

15 zawawi August 21, 2011 at 11:22 am

ini persoalan agama islam. islam mempunyai penyelesaian sendiri. pendapat anda harus mengikut pendapat islam. kalau anda bukan islam, untuk anda agama anda, biarlah kami uruskan agama kami. semoga pihak yang berkenaan mengambil tindakan sewajarnya. persoalannya mengapa islam mengambil tindakan yang tegas…anda kaji lah perihal ketuhanan

  

Reply

16 mas ilham November 2, 2011 at 5:28 pm

betul

  

Reply

17 nadzirah August 23, 2011 at 1:36 am

bkn ke kita sepatutnya menarik blk mereka2 yg murtad ni kedalam islam semula??korg ingat dengan caci,marah,belasah n ugut nk bunuh semua tu..diorg akan kembali kepada islam semula???xkan..so kenapa x kita cuba cakap baik2..tunjukkan islam tu indah…(dengan maki.x indah langsung)..tu yg aku cuba sampai kan dari hari tu..jgn hina2..kita cuba dengan cara lembut..sambil tu kita doakan agar Allah bagi petunjuk kepada dia…kalau korg terus menerus hentam diorg..memang tak lah mereka2 ni nk kembali kepada islam..aku x bangkang korg punya hujah..cuma aku cadangkan je…supaya buat dengan cara baik..ada faham?

  

Reply

18 mas ilham November 2, 2011 at 5:30 pm

kurang

  

Reply

19 Baharuddin December 25, 2011 at 9:59 am

sdri nadzirah
….pendapat sdri macam betul tapi tidak begitu tepat!
sebenarnya untuk mereka yg murtad ..islam menyuruh mereka bertaubat (termasuk cakap baik2, kenindahan islam dsbnya…) sebanyak 3 x peluang. Jika masih degil hukumannnya ialah bunuh (pancung lehernya hingga putus). Jika tidak ramai lagi yang mahu murtad.

  

Reply

20 a.francis December 24, 2012 at 9:30 am

baca sekali lagi perenggan terakhir.. So faham2 la ya kenapa byk ekstrimis.. Mcm agama lain x ada begitu kan? Lemahnya iman penganut ni pula. Main paksa lagi? Adui…

  

Reply

21 fyan January 27, 2013 at 10:28 pm

“…Kami berikan Nabi Isa Ibni Mariam beberapa keterangan kebenaran (mu’zizat), serta Kami kuatkan dia dengan Rohulqudus”… Tidak ada paksaan dalam agama kerana sesungguhnya telah nyata Kebenaran dari kesesatan.” (Qs.2 Al Baqarah 253,256)

  

Reply

22 Ramsey August 23, 2011 at 11:30 am

Pertama Quran dan kedua Hadis. HAdis ada banyak. sama ada sahih atau tidak ia panduan. Namun apabila disampaikan dari Rasulullah s.a.w wajid diterima. Malas nak berhujah panjang. memang la kene nasihat dulu. Kalau nekad jugak kalau die degil jugak. sebab tu jangan fikir guna akal. gunakan peraturan kite orang islam

Apabila orang yang murtad tidak mahu bertaubat setelah dinasihatkan dan dikaunseling dalam masa tempoh yang ditentukan, maka tidak ada jalan lain dia mesti dijatuhkan hukum bunuh dengan segera dengan dipancung lehernya. Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:

“Sesiapa yang menukar agamanya maka hendaklah kamu membunuhnya.”

Dari hadis di atas jelas bahawa orang yang murtad mesti dibunuh segera apabila dia enggan bertaubat. Hukum bunuh seperti di atas telah pun dijalankan oleh sahabat-sahabat Rasulullah S.A.W., antaranya Abu Bakar r.a., Umar bin al-Khattab dan Ali bin Abu Talib r.a. sewaktu pemerintahan masing-masing.

Sebab tu kat ARAB ada Saad al beshi. Tak kenal? search google

  

Reply

23 Pemerhati September 4, 2011 at 9:50 pm

“Sesiapa yang menukar agamanya maka hendaklah kamu membunuhnya.”

Ini adalah bertentangan hak asasi manusia. Semua ayat kena ambil bulat-bulat ke? Kalau gitu, kita semua harus percaya yang sperma dihasilkan dari tulang!! Buang buku sains sekolah.

86. At-Tariq
[5]
(Setelah mengetahui yang demikian), maka hendaklah manusia memikirkan: dari apa ia diciptakan.
[6]
Ia diciptakan dari air (mani) yang memancut (ke dalam rahim) -
[7]
Yang keluar dari “tulang sulbi” lelaki dan “tulang dada” perempuan

  

Reply

24 Baharuddin December 25, 2011 at 10:10 am

sdr pemerhati

… alahai , apalah heran sangat dengan “bertentangan hak asasi manusia” kerana akhirnya senang atau susah sahaja. Tetapi ” “bertentangan dgn perintah Allah” ianya akan berakhir dengan kemurkaan Allah dan neraka jahanam selama2nya!!!

  

Reply

25 fyan January 27, 2013 at 10:33 pm

Apa pendapat kamu dengan ayat ini?
“…Kami berikan Nabi Isa Ibni Mariam beberapa keterangan kebenaran (mu’zizat), serta Kami kuatkan dia dengan Rohulqudus”… Tidak ada paksaan dalam agama kerana sesungguhnya telah nyata Kebenaran dari kesesatan.” (Qs.2 Al Baqarah 253,256)

  

26 Limau May 19, 2012 at 1:24 am

baca translation tidak cukup.
“Yang keluar dari “tulang sulbi” lelaki dan “tulang dada” wanita.” dari web Qur’an.com.
Ini bahasa Melayu yg kita tidak tahu siapa yg buat. Dari Tafsir al-Muhtamir , ia berbunyi .
“Adapun yang keluar dari antara tulang sulbi (lelaki) dan tulang dada perempuan”
Bukan bermaksud keluar dari tulang , jika difahami secara benar , bukan literal. “dari tulang sulbi” dalam konteks bahasa membawa kepada arah/tempat/masa. Bukannya “daripada” yang mampu membawa maksud “terciptanya mani daripada tulang”
Ambil Yusuf Ali atau Mukhsin Khan punya translation pula.
“Proceeding from between the backbone and the ribs:” – dari Yusuf Ali
“Proceeding from between the back-bone and the ribs,” – dari Mukhsin Khan.
Terjemahannya lain. Sila prihatin dgn perkara ini. Terima kasih. :)

  

Reply

27 mas ilham November 2, 2011 at 5:32 pm

benar tapi tak payah pakai saad al besi

  

Reply

28 Kamil ace August 30, 2011 at 3:02 pm

tanya pemerintah, apa usaha dorang buat, dok berebut,bergaduh pasal politik je..agama bangsa sendiri makin hancur

  

Reply

29 Triple K August 30, 2011 at 3:41 pm

Murtad tu satu hal… Hina islam satu hal… Dah la murtad lepas tu dok kutuk2 islam. Apekejadahnya tu? Ngko nak masuk lubang, silalah masuk sorang2 tp jgn heret orang lain masuk dalam lubang tu sekali dengan ngko2. Tulah dia yang terjadi sekarang. Mengaku tak islam tp pada masa sama dok menghina islam kalau boleh sampai nak kluar anak tekak dok kutuk2. Manusia mcm ni memang patut dibunuh sebabnya terang2an dia akan membawa virus kepada org islam yang lain. Ngko nak murtad ngko punya pasal tp jgn sesekali hina Islam!

  

Reply

30 Pemerhati September 4, 2011 at 10:04 pm

Inilah sifat yang ada dalam kita orang Malaysia. Kalau dah keluar parti, kita kutuk parti dulu. Macam Ezam, dulu dalam PKR, asyik kata UMNO tak baguslah dan dia ada bukti berkotak-kotak untuk menunjukkan regim UMNO rasuah. Sekarang,bila berada dalam UMNO, dok buruk-burukkan PKR. Menyampah dengar.

So, kalau dah tukar agama, lebih baik jgn buruk-burukkan agama dulu.

  

Reply

31 Myheart October 10, 2011 at 2:42 pm

bet0l2..klu da kuar islam 2 xyah la bruk2 kn lgi…
x patutla…

  

Reply

32 mas ilham November 2, 2011 at 5:34 pm

betul tapi agama bukan paratai

  

Reply

33 a.francis December 24, 2012 at 9:38 am

ya kan, sesiapa yg masuk islam dan menghina agama asal juga harus dibunuh, baru adil kan? Bro, ini terjadi kerana ramai org islam yg suka menghina agama lain, tgk saja d internet. Paderi la konon masuk islam, uztazah (pelacur) yg menghurai dan menghina d u-tube dan macam2 lagi. Pasti ada yg membalas. Jadi belajarlah hormat agama lain, maka kami akan hormat kamu. Jgn tutup mata saja menyalak ingat sendiri saja betul dan langsung x boleh ditegur. Adil kan kawan? Shalom.

  

Reply

34 BOlelaa March 3, 2013 at 4:10 pm

kan bgus kalo malaysia bwat hkum hudud,,sng cite

  

Reply

35 wan September 1, 2011 at 12:24 am

assalamualaikum huhuhuhu kes murtad lg ye.ok2 sy ada pengalaman dalam hal2 gni wlu pun tidak lah byk.tp rasa ia berkesan utk org2 islam yg telah murtad dri agama islam.tp sy harad admin dpt miscall sy dan nti sy call 0178314495

  

Reply

36 Marlinda M. September 3, 2011 at 1:04 pm

x gna malaysia nie jdi ngara islam….ttap ada rmai rmaja yg nk murtad…

  

Reply

37 JANE September 5, 2011 at 1:02 am

org melaka ?huh wat malu je lahir sebagai anak melayu, .umo bwu setahun jagunng , eeii malu lah org melaka cmni. .

  

Reply

38 fyan January 27, 2013 at 10:37 pm

Malu lahir sebagai orang Melayu?

  

Reply

39 cap ayam September 15, 2011 at 9:16 am

Kalau rujuk kepada kitab, ape hukumnya jika murtad? kalau kita mengaku kita ni Islam, mestilah berpegang kepada kitab. kalau kitab Al-Quran dah jadi hiasan aje, maka hukum tak ditegakkan, dan Islam sekadar nama sahaja…. org Islam, negara Islam, pusat Islam, Jabatan Agama Islam, …. dsb…

Hukum Islam? macamane? kebajikn org Islam? macamane? LEMAH…
murtad ni bahaya,…. aku benci kalau orang kata pemilihan agama ni hak peribadi. bullshit! lain2 agama aku tak tahu hukum nya, masalahnya ini agama aku, dalam kitab aku tak dibenarkan umatnya keluar dari Islam.

banyak makan benda2 tak halal, mmg la kalau tak tahu takpe. kesannya kepada akal , mcm ni lah jadinya……. cara berfikir pun mcm org kafir…

  

Reply

40 wan October 5, 2011 at 4:27 pm

dy ni kwn ak,,sblom dy tkr agama dy ni da kaji da pasal sume agama,,ak pon x mmp nk debat ngn dy,,korg igt dy ni suke2 tkr agama,,kalo bkn sbb sistem pemerintahan islam kt negara ni yg lemah sgt,,dy x tkr agama,,korg2 yg dok kutuk maki dy ni mcm la pernah kaji islam mcm dy buat,,dok ngutuk pnday tp ilmu pon x ckup..

  

Reply

41 biocom November 2, 2011 at 9:17 am

sorry la kawan, jika dia kaji tentang semua agame..mesti dia tahu kebenaran agame islam…hanya agame islam sahaja yang benar…so ape yang dia kaji tu ikut kehendak nafsu dia sendiri…..please la al-quran dah cukup menceritakan segala2nya….k

  

Reply

42 machfreak December 21, 2011 at 8:17 pm

bkan nk kta apla, tpi ak brmnat ngn komen ko wan… Bgusnyer die, tkar agama sbb pmerinthan… Pttnya, dia ushakan nk tkar sstem pmerintahan ni… Bkannya trus kuar… ap kejadahnya tkar agma?? ak ingat org mkin blajr mkin pndai… Xpyah nk kaji2, blajar jela… bru thu ap salah ap btul, pastu tryla ubah ap yg slah, sebarkn ap yg btul… xke sewel sngtny prgi tkar agma sbb tu… Yg ko pn dok skong dieny aphal?? Dh dlam islam, kalu dh nsihat, xnk gak spttnya kna bnuh…

p/s : ak mmng xprnh kaji islam, krang2ny ak ngaji Islam.. Tu xjdi cam die tu… Kaji wat ap, Islam dh mmng btul… Ngaji aje ckupla… Kaji ni untk non-muslim… Otak senget ka??

  

Reply

43 RON97 October 22, 2011 at 9:01 pm

kesian…bila takdir Allah telah balikkan hati2 sehingga mereka murtad
Nauzubillah min zalik…
bertaubat lah…dunia ini pun dah xlama lg…
benar agama islam & kristian agama samawi…
tp agama yg benar kini cuma islam….
kristian yg ada kini cuma tinggalan hasil penyelewengan ahli2 kitab..
sungguh pun dihati mereka mengakui kebenaran Allah dan RasulNya, dan agama islam,
tp mereka menafikan…
Bertaubatlah….sebelum terlambat..

  

Reply

44 biocom November 2, 2011 at 9:36 am

benar..aku setuju dengan ron97

  

Reply

45 biocom November 1, 2011 at 1:59 pm

Assalamualaikum…
sya ada baca semua komen2 di atas…pada sya issue murtad nie…kerajaan kite kene pandang serious la….nie bukan perkara main2..melibatkan agama….jika dah keluar dari islam…maka neraka lah buat selama2nya…sesiape yg kenal mereka yg murtad…jumpe lah mereka dgn kasih syg…kembalilah mereka ke pangkal jalan…

  

Reply

46 hha November 6, 2011 at 3:28 am

bodoh nyer blog aibkan orang..

  

Reply

47 aminurrasyid bin ahmad shah May 14, 2012 at 9:20 pm

bg sy,kite perlu alert..tmbahan,sy xmemandang ianya sebagai memalukan..ini adalah peringatan kpada ummat Islam yg lain..

  

Reply

48 hha November 6, 2011 at 3:29 am

dia bukan org melaka la bangang..
gua kenal la dia

  

Reply

49 biocom November 8, 2011 at 9:08 am

x kisah la dia org mane…skg ko kene p cari dia..nasihat dia ajak dia kembali pada islam…

  

Reply

50 stealth December 3, 2011 at 6:15 pm

dia ni orang Perak la doe~ kwn ak!
sekola dlu bdk lembik, tp genius..mmg bdk genius ni byk murtad
ak xtaw nape, maybe takbur dgn kegeniusan diorg kot

  

Reply

51 Azarak December 9, 2011 at 2:51 pm

Ya Allah ya tuhanku…. Ampunkanlah dosaku, dosa ibu-bapaku, dosa saudara maraku, dosa orang disekelilingku, dosa saudara seagamaku….. Lindungilah kami semua dari syaitan yang direjam, lindungilah kami juga dari segala wabak penyakit, persengketaan dan segala malapetaka. Amin

  

Reply

52 hamba Allah December 9, 2011 at 6:06 pm

Astaghfirullahal’azim.. boleh pulak bangga dia murtad. Elok2 lahir dalam Islam.. Tak malu ke kat agama laen? Hope dia kembali ke jalan yang benar..

  

Reply

53 Rasional December 10, 2011 at 1:45 pm

paksa, penjarakan, benci, bangang, bunuh..tu lah realiti Islam di Malaysia..Yg lain, anda fikirlah sendiri..

  

Reply

54 zaiensandra December 18, 2011 at 12:41 pm

Assalamualaikum…kt cerita bkn pasal dari mana asal org tu..sama ada Perak ke,Melaka ke atau mana2 lah..yg kt cakap ni ttg dia kuar dari islam(murtad)..saya cadangkan agar pihak agama islam patut membawa dia ke pengadilan sbb dia sudah melangkaui akil baligh..dia patut tahu n faham..apa dosa jika seseorang itu keluar dari islam..ini melibatkan maruah org islam seluruh dunia..bagus dia di hukum pancung.x ada guna nya dia hidup.pasal dia..lain agama lain kt yg agama islam yg teruk menanggung akibat nya..klu lah kita dapat ikut undang2 Nabi Muhammad sekarang ni..pkra murtad x akan berlaku pada masa ni..

  

Reply

55 fyan January 27, 2013 at 10:22 pm

“wal ladzii nafsii bi yadihi layusyikanna ayyanzila fil kumubnu Maryama hakaman muqsithan”
“Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya telah dekat masanya ‘Isa anak Maryam akan turun di tengah-tengah kamu. Dia akan menjadi hakim yang adil.” (Hadis Shahih Muslim 127)

  

Reply

56 zaiensandra December 18, 2011 at 12:45 pm

akal n fikiran sapa yg beri kpd kita..klu bukan Tuhan kita iaitu ALLAH S.W.T..mcm tu juga rezeki n umur kita..ajal dan maut ALLAH yg tentu kan..

  

Reply

57 yaya December 22, 2011 at 2:17 am

umat islam kene bersatu padu untuk buktikan agama islam tu benar,mudah.. Nabi muhammad saw menghadapi bnyk rintangan dlm menyebarkan agama islam.. kita kena bersatu padu mempertahankan agama islam dan menarik balik serta berdoa agr meraka yg dah murtad diberi hidayah oleh Allah swt.. dan kita sama2 berdoa Allah tetapkan iman kita hingga akhir hayat kita dan kita sentiasa diberi hidayah olehNYA.. UMAT ISLAM HARUS BERSATU PADU!!

  

Reply

58 Baharuddin December 25, 2011 at 9:19 am

awas adik2!…..sesiapa sahaja boleh murtad pada akhir zaman sekarang. Salah satu berpunca dari kegagalan kita mengenali atau mengetahui ciri2 musoh kita (org beriman). Rasulullah berpesan MUSOH kita ada 5 iaitu:
1. Syaitan
2. Nafsu jahat
3.Org fasiq (org islam yg melanggar perintah Allah)
4.Org Munafik ( zahir islam tapi batinnya benci/dengki islam)
5. Org kafir

  

Reply

59 ????? December 31, 2011 at 10:26 pm

Hahaha..cukupla…kmu semua.Setiap manusia ada kptsny sendiri.

  

Reply

60 aminurrasyid bin ahmad shah May 14, 2012 at 9:13 pm

btol stiap manusia ade hak kptusannye sndr..tp hak Allah yg kite kne utamakan..lebih utama dr hak sndr..hak sndr mestilah berpandukan hak Allah..jgn kamu nk perlekehkan usaha ummat nabi yg menjalankan kerja nabi (dakwah) dgn kamu tertawakan mereka..itu salah..maaf

  

Reply

61 fyan January 27, 2013 at 10:43 pm

Adakah anda sudah memberikan sepenuhnya yang perlu diberikan kepada Allah? Saya belum lagi, banyak yang masih perlu saya buat.

  

62 TUAN January 4, 2012 at 3:19 am

ITULAH JADI SEKIRANYA HATI JAUH DARI AJARAN SEBENAR ISLAM…LOGIK AKAL MANUSIA ITU AMAT TERBATAS…SEDANG ILMU ALLAH TIDAK TERBATAS…MANUSIA SENTIASA MENKAJI ITU DAN INI,,,,DAN MENGANGGAP AKAL ITU TUHAN MEREKA….SEDARLAH…SEBELUM BALA ALLAH DATANG,,,BERISTIRFAR DAN BERTAUBATLAH KEPADA ALLAH…SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA PENYAYANG….

  

Reply

63 tumpang lalu January 6, 2012 at 11:42 am

assalamualaikum.. sekadar peringtan.. seharusnya kita masing2X perkuat kan pemahaman agama kita.. kadang2X dapat lihat ramai je yang menegur tapi tersalah teknik.. bukan tidak baik malah alhamdulilah masih ad remaja yang concern dgn ap yang berlaku… sebagai contoh kadang2X hukum dalam pelaksanaan hukum islam disalah tafsirkan.. namun, sekadar pengetahuan tanpa amalan jadi sia2x.. peringatan pada saya dan semua.. kita hidupkan lah balik islam.. moga iman kita bertambah… tunjukkan yang umat islam nie yang terbaik… bukan glongan yang tidak tepat masa, ingkar janji, menipu timbangan.. ingat lah segala janji Allah dan yakin (iman).. mudah2X mudah.. assalamualaikum…

  

Reply

64 Love~ March 20, 2012 at 11:39 pm

Pancung?? Ganas jg kmu ni…patutla..huhu…anyway..God bless us all :-D “love others as u love urself” kasih itu lemah lembut,penyayanh,murah hati,penuh sabar,x cemburu..Allah itu adalah kasih XD

  

Reply

65 sco March 28, 2012 at 11:47 pm

dr pemerhatian aku la kan..
kebanyakkan golongan yg murtad ni bukan dari golongan yang kurang didikan agamanya..
mereka yg murtad ni trdiri dari golongan yg mendalami ilmu agama Islam yang melampaui batas2 pemikiran kita semua.. mereka terus menggali dan kaji sehingga akhirnya mereka sendiri was2 terhadap apa yang mereka peroleh..

murtad satu hal.. masalah nya mereka siap hina dan terus menghina Islam, Rasulullah SAW dan Allah SWT.. benda yg tak sepatut nya terjadi..

  

Reply

66 Cinta~ April 11, 2012 at 11:56 am

sangat setuju dengan Love~

  

Reply

67 oh long johnson April 20, 2012 at 3:07 am

kita cuma manusia..who are we to play GOD? who are we to judge?? we are all sinners..itu hak dia utuk pilih religion dia..kalo kamu paksa dia..jadi kamu rasa kamu mulia ka?? kalo kamu hukum dia atas dosa dia..kamu rasa kamu mulia buat begitu?? sedangkan itu antara dia dengan Tuhan..

  

Reply

68 hamba Allah April 22, 2012 at 2:02 am

memang itu antara dia dgn tuhan, tapi kita sebagai hamba harus saling ingat mengingati antara satu sama lain, yg buruk harus di nasihati,agar dia kembali kepangkal jalan. islam itu benar islam itu indah..

  

Reply

69 fyan January 27, 2013 at 10:47 pm

bagaimana kalau yang diingatkan itu tidak mahu dengar? Biarkan saja? Allah mahukan iman yang kualitikan.

  

Reply

70 aminurrasyid bin ahmad shah May 14, 2012 at 9:18 pm

hak manusia dgn hak Allah..mana satu yg perlu diutamakan? furthermore,
there is certain thing yg kne paksa dlm Islam..

  

Reply

71 Haji Muhammad Abdullah April 24, 2012 at 11:32 am

Kepada para pembaca yang pintar dan yang terhormat

Banyak orang Nasrani di Indonesia yang belajar Islam, kemudian mereka berpura-pura masuk Islam untuk menikahi wanita2 muslimah di Indonesia. Setelah mereka mempunyai anak, suami kembali murtad dan mengajak istri dan anak-anaknya untuk murtad. Ini adalah kasus penipuan yang selalu dilakukan oleh orang2 Kristiani di Indonesia

Salam perdahabatan dari Jakarta Indonesia untuk rakyat Malaysia

  

Reply

72 alleluia May 4, 2012 at 11:08 pm

islam cara nabi muhamad. Kristian cara Isa almasih…..mana yang paling benar ke jalan Allah bapa yang maha kuasa.?

http://www.youtube.com/watch?v=tT_VOuET-WQ&feature=related

  

Reply

73 wany cyunk August 30, 2012 at 7:45 am

hmmm…
ske hty dia nk murtad ke ape,,
biar undang2 yg tntukan hukuman utk dye,,
kta sbgai insan yg tiada ape2 kuasa ni tak perlulah mencaci insan2 lain..
kalau tak,kta boleh disamakan dgn mereka krn kuburukan sifat kta 2,,,
sy sokong cdangan kwn2 yg mndoakan agar tuhan melembutkan kmbli hty nya utk mnerima ajaran islam … semoga awk fkr tntang ketenangan dn kesucian agama yg mne lbh baek d dunia ini..

<>

  

Reply

74 besi tuang August 31, 2012 at 4:16 am

Apalah bangang semua org kt ats ni..die murtad kn? Maka, bg die tempoh utk bertaubat..klu dlm masa tempoh tersebut xnk balik kpd islam..maka, hukumnya pancung je la..yg sebok2 sgt keluar teori2 smpah buat ape..ni la kaedah (secara ringkas) dlm hukum islam..lbh baik jaga diri masing2..jgn murtad dh la..

  

Reply

75 fyan January 27, 2013 at 10:51 pm

Tak baik itu tau. Ko ada bukti? Kalau tak pasti jangan? sebab kita dipertanggungkan oleh Tuhan nanti.

  

Reply

76 Agar-agar September 5, 2012 at 9:03 pm

Emm..pasal murtad ni xnakla komen banyak..1 benda je yg rasanya dia xptut buat..Klu betullah dia ada hina Islam, slepas murtad, itu mmg tak patutlah..Klu betul dia ad kaji2 agama ni,supposedly dia xkan wat macam tu..sbab semua agama pun ajar spya kte xhina agama org lain,xkisah la agama apa pun kte an..ni opinion je..hehe

  

Reply

77 SHEENAMIN September 18, 2012 at 9:00 am

Remaja melayu ramai murtad kerana tewas dengan wang! jadiapa yang biro kebajikan atau pihak zakat buat dengan duit yang banyak tu !!! Tolo0nglah mereka yang susah dan terhimpit ini !!!

  

Reply

78 anak bapak September 23, 2012 at 5:52 am

hukum org yg murtad adalah bunuh bagi menggelakkannya menghina ( recruit ) dn lain2.. dan akan mendapat kurnia bgmereka yg berjaya membunuhnya .. hukum hakam ISLAM yg aku tau lah ..

  

Reply

79 SscSofea November 1, 2012 at 3:45 pm

Kukuh TIANG kita, maka kukuhlah yang lainnya..

  

Reply

80 fyan January 27, 2013 at 10:57 pm

“Idz qalatil malaikatu yaa Maryama innallaaha yubasyiruki bi kalimatim minhus muhul masihu ‘Isabnu Maryama wajihan fiddun-yaa wal akhirati wa minal muqarrabiin.”
“Ketika malaikat berkata, hai Maryam sesungguhnya Allah akan mengembirakan kamu dengan Kalimah daripadaNya namanya Almasih putera Maryam, terkemuka di dunia dan di akhirat dan orang yang paling dekat dengan Allah.”(Qs.3 Ali Imran 45)

  

Reply

81 fyan January 27, 2013 at 10:59 pm

Doa Nabi Muhamad SAW sebelum beliau wafat:
Wahai Tuhan! Ampunilah saya! Kasihanilah saya dan hubungkanlah saya dengan Teman Yang Maha Tinggi…(Hadis Shahih Bukhari 1573).
Lalu beliau mengangkat tangannya sambil mengucapkan: “Teman Yang Maha Tinggi” Lalu beliau wafat dan rebahlah tangan beliau.(Hadis Shahih Bukhari 1574).
SIAPA yang Nabi Muhamad SAW maksudkan menurut anda?

  

Reply

82 CT January 29, 2013 at 12:03 pm

ASSALAMUALAIKUM…
ISLAM TU TERDIDIK PADA HATI…. PEDULIK ORG NAK KATA PEMERINTAH ITU SIAPA… BUKAN SALAH MENYALAH… BILA CINTA PADA ALLAH, RASULLULLAH DAN ISLAM… APA YG BERLAKU BUKAN MASALAH…. SEMUA KUKUH DI HATI….
YG PASTI ISU MURTAD NI SBB APA MURTAD SBB MALAS…
MALAS SOLAT.. MALAS PUASA.. MALAS… IKUT YG RUKUN IMAN RUKUN ISLAM…. KALAU TAK BERAPA PANDAI PUN JAGALA RUKUN IMAN ISLAM DAN IHSAN JAGA AKIDAH… YG ASAS INI… HIDAYAH ITU RAHMAT ALLAH… YG MASIH MENDAPAT HIDAYAH AND BERIMAN… BERSAMA2LAH KITA DOA KITA UMAT ISLAM BERSATU HATI… JGNLA TERGUGAT DENGAN SI MURTAD YG ADA SERIBU ALASAN NI…. HILANG SORANG… DOAKAN BEJUTA SAINTIS DOKTOR BIJAK PANDAI DI DUNIA SANA AKAN MEMELUK ISLAM… SUDAH TERBUKTI…. YG PALING PENTING DOAKAN N JAGALAH ANAK2 KITA DARI FITNAH KAFIR LAKNATULLAH

  

Reply

83 BOlelaa March 3, 2013 at 4:11 pm

kan bgus bat hkum hudud sng cite

  

Reply

84 Agung Prasetyo July 23, 2013 at 9:29 pm

Pada ramai di sini ya..

Klw di Indon berbeza pula..
Islam msk christian tak boleh tersiar (ditutup2i),dihina,disumpah serapah dll lah
Christian masuk Islam..ramai beritanya klw perlu tiap minggu/bulan msk newspaper lah..

  

Reply

Respon Anda? Kongsikan Ulasan Bernas Anda & Berdiskusi Dengan Pembaca Lain Di sini

Previous post:

Next post: