(Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu-dulu. Nostalgianya…

by admin on July 15, 2011

in Gambar Sejarah

  • Sharebar
Gambar Lama Kaabah, Mekah - Sekitar Tahun 50an

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

Melihatkan koleksi  gambar Kaabah Mekah lama seperti di atas ini, terasa syahdu pula. Tiba-tiba hati kami meronta-ronta hati untuk pergi ke sana. Masih menunggu peluang dan ketikanya bagi memenuhi jemputan Allah ini…..Kami rasa teerpanggil untuk berkongsi gambar-gambar lama Kaabah, Mekah seterusnya bersama dengan anda semua….

Kota Suci Umat Islam iaitu Kaabah yang terletak di Mekah. Kalau dilihat dan dibandingkan Kaabah Mekah di zaman lampau iaitu lebih kurang seawal tahun 1902 sehinggalah sekarang ini, memang terdapat banyak sangat perbezaanya. Kaabah, Mekah yang berdiri sekarang ini atau versi dewasa sudah semakin moden dengan tanggungjawab sepenuhnya diambil oleh pihak Kerajaan Arab Saudi bagi menjaga kesucian Rumah Allah ini.

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

Kalau semasa musim haji dikatakan mereka akan mengangkat kain yang menutup Kaabah Mekah bagi mengelakkan ada kalangan jemaah yang gunting kain, kononnya nak ambil berkat.

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

Memang nampak bezanya antara Kaabah Mekah dulu-dulu dengan yang ada sekarang ini

Gambar Banjir Sekitar Kaabah, Mekah - Tahun 1941

Kira-kira 70 tahun yang lalu….

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

Gambar Kaabah Mekah - Tahun 1880

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

Lagi Gambar Lama Kaabah, Mekah

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

Gambar Lama kaabah, Mekah sekitar tahun 1937

 

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

Gambar Telaga Air Zam-zam

Memang betul-betul “telaga” kalau ikut sejarahnya

 

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

Sekarang ini dah canggih. Siap ada basement dan sistem paip lagi. Semasa ahli keluarga terdekat kami pergi ke tanah suci Mekah, turut disediakan juga air zam-zam dalam tong macam water dispenser dis etiap antara 2 tiang memang akan ada dan disediakan. Kalau yang terkini, mesti lagi canggih betul tak?

Gambar Safa & Marwah dulu-dulu

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

Sekarang ini dah berlantai marble, berbumbung dan berhawa dingin. Sekarang ini, siap ada lorong khas untuk golongan yang berkerusi roda lagi. Semua ini untuk keselesaan jemaah juga nanti. Betul tak?

grey (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

Melihatkan gambar sekitar Kaabah Mekah lama dan dulu-dulu, tak dapat nak dibayangkan umat Islam terdahulu mengerjakan haji. Mesti banyak cabaran dan dugaannya bukan? Sekarang ini banyak kemudahan dan prasarana tambahan telah disediakan. Memang ketara sangat Kaabah Mekah dahulu dengan yang ada sekarang

Contohnya salah satunya, dahulu jemaah pergi ke kota cusi Mekah naik kapal. 2 bulan lamanya daripada Singapura tak silap kami.

P/S : Kami tahu ramai yang dah ada pengalaman sampai ke sana tak sabar-sabar berkongsi pengalaman emas anda sepanjang sampai ke sana. tak kisahlah pergi dulu-dulu ataupun yang sekarang ini. Kongsikan pengalaman anda pula?

Sumber : Berita Semasa

pixel (Gambar) Kaabah, Mekah Yang Lama & Dulu dulu. Nostalgianya...

{ 5 Komen Bernas… Telah Dikongsikan Setakat Ini. Pandangan Anda Pula? }

1 ain October 13, 2011 at 2:01 pm

ingat lg abah aku pnah cite..arwah opah ngan arwah atuk g tunai haji dulu naik kapal…siap bawak periuk belanga nak masak makanan atas kapal…pergi berbulan-bulan…skarang ni dah mudah, naik flight je, sumenya dah mudah…syukur..teringin nak pegi sana…

  

Reply

2 mirza October 21, 2011 at 8:40 am

pls send to me the whole page of old Kaabah….Pls help to down load the pictures because I want keep it….the modernazation have daamage the originality of God’s place….pls help to send me all the photos for my collection….Rgds

  

Reply

3 budakkg setiu December 3, 2011 at 12:00 pm

ya memang jauh sekali dengan keadaan sebenar hari ini.. namun cabaran mengerjakan ibadat disana tetap ada… ia sebahagian daripada ujian disana, Jiwa sentiasa kena kuat…

nak minta izin nak share kat blog

  

Reply

4 Izah HN March 31, 2012 at 10:32 am

Assalamu’alaikum =)
Memang byk perbezaaan yg dulu dgn sekarang..kali pertama sya menjejakkan kaki ke Tanah Suci ialah tahun lepas ketika menunaikan fardhu haji..kota Suci nanti akan semakin pesat pembangunannya…kawasan tawaf akan diperluaskan lagi dan dlm msa beberapa tahun akan dtg, para jemaah haji dan umrah akan dpt pergi ke gua hira dan tsur dgn menggunakan cable car..tidak seperti org dulu yg bersusah payah mendakinya…
kalau dikatakan, jemaah zaman ni beruntung sgt byk kemudahan yg telah disediakan…itupun tetap ada yg tak bersyukur ats apa yg telah dberikan dn disediakan…sya nak berpesan kepada calon dhuyufurahman nanti, apabila kita berada di kota suci, tanam dlm diri kena byk bersabar dn kita jauh lebih beruntung dpt menunaikan ibadah tnpa bersusah payah…tinggalakan sifat ‘suka menyenang’ dan hendak ‘semua disediakan’..semoga kita semua akan mendapat umrah dan haji yg mabrur dan akan dijemput oleh-NYA….amin!

  

Reply

5 muhammad fuad bin bechik August 29, 2012 at 10:48 pm

info untuk semua..
sila klik link diatas untuk maklumat lanjut..

  

Reply

Respon Anda? Kongsikan Ulasan Bernas Anda & Berdiskusi Dengan Pembaca Lain Di sini

Previous post:

Next post: