(Gambar) Laut Terbelah Dua di Korea Selatan

by admin on August 2, 2011

in Gambar Ajaib

  • Sharebar

laut terbelah (Gambar) Laut Terbelah Dua di Korea Selatan

Harap tiada yang menyamakan kejadian laut terbelah dua di Korea Selatan ini dengan peristiwa Nabi Musa membelah laut. Perkataan terbelah dengan membelah itu sahaja sudah cukup membezakan antara kedua-kedua kejadian alam ciptaanNya.

laut terbelah2 (Gambar) Laut Terbelah Dua di Korea Selatan

Fenomena ajaib, laut terbelah dua yang terjadi di Korea Selatan yang di panggil “Moses Miracle”, hanya berlaku 2 kali setahun ketika air surut terbuka suatu alur daratan sepanjang 2.8 kilometer dan lebar 40 meter yang menghubungkan pulau Jindo dan Modo untuk beberapa jam lamanya. Suatu festival akan diadakan untuk mengingatkan kejadian alam dan dihadiri pelancong-pelancong dari segala pelusuk dunia ini.

laut terbelah4 (Gambar) Laut Terbelah Dua di Korea Selatan

Kejadian laut terbelah dua ini hanya mula disedari pada tahun 1975, ketika Mr. Pierre Randi iaitu duta besar Perancis untuk negara Korea berkunjung ke sana dan memuatkan kejadian di dalam akabar Perancis.

laut terbelah3 (Gambar) Laut Terbelah Dua di Korea Selatan

laut terbelah5 (Gambar) Laut Terbelah Dua di Korea Selatan

laut terbelah6 (Gambar) Laut Terbelah Dua di Korea Selatan

laut terbelah7 (Gambar) Laut Terbelah Dua di Korea Selatan

P/S : Kalau tidak silap, di Malaysia pun ada kejadian yang seakan-akan laut terbelah dua ini. Betulkah?

Sumber : Berita Semasa

pixel (Gambar) Laut Terbelah Dua di Korea Selatan

{ 14 Komen Bernas… Telah Dikongsikan Setakat Ini. Pandangan Anda Pula? }

1 leya August 2, 2011 at 10:35 am

Ade jgk camni kat malaysia. kat melaka…name tempat Pulau Konet. bila air surut..akan ade laluan mcm nak ke pulau. Tp kalau air pasang, xleh lalu.

  

Reply

2 uzair August 2, 2011 at 9:12 pm

kat morib pun ada juga

  

Reply

3 AMiRU August 4, 2011 at 11:43 am

Betul tu, kat Melaka pun ada macam ni, aku sendiri pernah jalan dari darat ke pulau seberang melalui ‘laut terbelah’ tu

  

Reply

4 tiptop August 20, 2011 at 7:52 pm

io la kat port dickson pn ada,tapi tak la jauh sangat dalam 500 ke 700m, dari tepi jalan orang dah boleh nampak. Taktau pula sekarang masih ada lagi atau tak sebab pantai PD dah banyak di tambak pasir,cek pun dah lama tak lalu kat sana.

  

Reply

5 tabong September 12, 2011 at 9:54 pm

kat mersing pun ader gak..

  

Reply

6 NASIR September 21, 2011 at 1:04 pm

prlik bin ajaib betulah

  

Reply

7 NASIR September 21, 2011 at 1:06 pm

pelik bin ajaib betul betul lah

  

Reply

8 Abdul Ghaffar October 6, 2011 at 11:08 am

Apa yg pelik..klu di amati.betul2..kawasan yg x trkena air tu adalah kawasn tertinggi yg menghubung antara dua pulau itu.Jadi x heran le bila brlaku air surut puncak( 2 kali setiap tahun-sila lihat Jadual tahunan air pasang surut) kawasn trsebut tidak akan dinaiki air.

  

Reply

9 julia fazlan April 7, 2012 at 11:55 pm

inilah tanda kebesaran ALLAH SWT…tetapi masih ramai yang tidak
menyedarinya…

  

Reply

10 are deq are nisah April 12, 2012 at 3:57 pm

arr…???ada meh laut t’belah d mlaysia..??

  

Reply

11 facebook.com July 21, 2012 at 4:19 am

bukan setakat laut terbelah… pulau y tertimbul sediri pon ad y di namakan ” pulau hairan ” pernah berlaku kejadian ini di dalam malaysia lokasi kejadian sabah daerah kudat diantara laut pulau banggi kudat dan laut philipins tidak jauh dari pulau banggi dan pulau manawali… dan di analisis oleh saintis luar peristiwa ni berlaku setiap ntah berapa abad.. tp kejadian ni berlaku sebanyak 2 kali, perang dunia pertama dan perang dunia ke2.. fakta ni sye dapat dari wikipidia saintis larr..sye bukan nak mengarut yew… bentuk keadaan pulau ni tergantung dari dasar laut,bentuk muka bumi pulau ni di salaputi batu karang,.. tp y menghairakn saintis ni..ada lobang di sudut pulau 2 sedalam 6.3m yang mempunyai tahap kemasinan air nya 2.8EC @ HYDROMETER ia berbeza tahap masin air lain iaitu 4.3EC … so kira tawar lew 2..hehe.. itu lar dya y di namakan ” pualau hairan ” ..

  

Reply

12 encik boss September 24, 2012 at 10:03 pm

tu biase lah kat mane2 ade.. kuasa tuhan.

  

Reply

13 HACHI bugs December 22, 2012 at 6:51 pm

BEGITULAH KEJADIAN LAUT TERBELAH MASA NABI MUSA A.S. DAN PENGIKUTNYA MELARIKAN DIRI DARIPADA DI KEJAR OLEH FIRAUN.

  

Reply

14 Austin Cook February 5, 2013 at 9:03 pm

sebab alasannya, selalunya bila aku amik gambar orang, sure cantik, tapi bila orang amik gambar aku, sure blur, senget, tak nampak la dan sebagainya.

  

Reply

Respon Anda? Kongsikan Ulasan Bernas Anda & Berdiskusi Dengan Pembaca Lain Di sini

Previous post:

Next post: