(Gambar) Keajaiban Dunia: Piramid Giza

by admin on March 11, 2011

in Gambar Senibina

  • Sharebar

grey (Gambar) Keajaiban Dunia: Piramid Giza

Di antara ketiga-tiga piramid yang menjadi tinggalan bagi seni pembinaan di Mesir, Piramid Giza paling menonjol sekali. Piramid-piramid ini dibina sekitar pada dinasti keempat iaitu 4,550 Sebelum Masihi.

Piramid Mesir Purba ini dibina untuk dijadikan makam untuk Raja-raja (dan Permaisuri) termasuk Makhluk yang mendakwa dirinya sebagai Tuhan dan tidak pernah sakit, akhirnya mati dalam keadaan terhina dan menjadi tatapan dunia sehingga ke hari ini.

grey (Gambar) Keajaiban Dunia: Piramid Giza

Artifak pemerintahan Mesir kuno termasuk makam firaun Tutankhamun, satu-satunya makam firaun paling lengkap yang berjaya diselamatkan daripada pencari harta karun. Sebelum ini, ada kajian menarik yang dilakukan oleh arkitek Perancis mengenai Piramid Giza.

PARIS: Arkitek Perancis mendakwa membongkar misteri bagaimana piramid Giza di Mesir dibina dari dalam ke luar dan bukan sebaliknya seperti tekaan sebelum ini.
Selepas mengkaji piramid selama lapan tahun, Jean-Pierre Houdin, kelmarin mendedahkan hasil kajiannya dan menunjukkan lakaran tiga dimensi bagaimana pekerja Mesir purba mengangkut blok batu seberat 2.5 tan setiap satu untuk membina piramid Giza, di luar Kaherah.

Pembinaan Piramid 4,500 tahun lalu oleh raja bernama Khufu, juga dikenali sebagai Cheops, sudah lama membingungkan saintis. Teori paling kerap dikemukakan ialah tanjakan berlingkar dibina di luar struktur piramid bagi mengangkut batu dan menyusunnya bagi membentuk piramid. Namun, menurut teori Houdin yang boleh dilihat di laman web www.3ds.com/khufu, pembinaan piramid pada peringkat bawah hingga ke ketinggian 43 meter menggunakan tanjakan di luar piramid bagi mengangkat dan menyusun batu besar berkenaan.

Bagaimanapun pada paras selanjutnya, tanjakan berlingkar di dalam rangka piramid dibina untuk menyiapkan struktur itu. Houdin berkata, kajiannya turut mengambil kira kajian yang dibuat oleh Gilles Dormion, rakyat Perancis yang sudah lebih 20 tahun mengkaji pembinaan piramid. Houdin berkata beliau mahu menguji teorinya dengan membuat siasatan di piramid itu sendiri.

grey (Gambar) Keajaiban Dunia: Piramid Giza

grey (Gambar) Keajaiban Dunia: Piramid Giza

grey (Gambar) Keajaiban Dunia: Piramid Giza

grey (Gambar) Keajaiban Dunia: Piramid Giza

grey (Gambar) Keajaiban Dunia: Piramid Giza

grey (Gambar) Keajaiban Dunia: Piramid Giza

grey (Gambar) Keajaiban Dunia: Piramid Giza

grey (Gambar) Keajaiban Dunia: Piramid Giza

Walaubagaimanapun, masih bermain di fikiran saya beberapa persoalan seperti di bawah (yang aman yang boleh menjawabnya, dipersilakan. Mari berkongsi maklumat)

  • Misteri paling besar ialah kenapa binaan itu berbentuk piramid? Bukan 4 segi, bukan seperti istana, tiada tiang, tiada menara. tiada bumbung?
  • Kenapa setiap sudut bucu piramid bersetentang tepat dengan sudut Utara, Selatan, Timur dan Barat?
  • Bagaimana mereka potong setiap keping batu itu dengan ketepatan yang hanya mampu dicapai dengan bantuan teknologi lazer dan komputer (bukan potong pakai pahat dan penukul)?
pixel (Gambar) Keajaiban Dunia: Piramid Giza

{ 10 Komen Bernas… Telah Dikongsikan Setakat Ini. Pandangan Anda Pula? }

1 lysa March 12, 2011 at 12:48 pm

kan kan. kdg2 pening nak fikir. terlampau advance bangunan berbanding dunia skang pnya teknologi.

  

Reply

2 aliff March 12, 2011 at 10:11 pm

sebab tu tika itu,manusia memuji sesiapa yang hebattt dan mengikut ulama islam,bukan bukan islamm ulama dan pengkaji tamadun islamm tika itu ada sorang atau segolongan hamba yang mengajar ilmu yang menyembabkan orang lain taat patuhhh dan setia dan anggap dia tuhann,bukan firaun tapi golongan lain yang semmg nya datang setiap umat untuk kita leka ape ajaran yang Nabi dan Rasull,mereka puja golongan nii,sebeb tu dengan tipu daya nya sahaja mereka bian piramidd,contoh di utara,barat,timurr selatan semua ada artifakk dna peninggalan yang pelik dan tak terdaya akal manusiaa dan takdapat tercipta sehingga sekarang ,contoh tengkorangg yang perfectt cipataan ,piramid ,tembok cina,kompass bintangg yangpelikkk,sampai sekrang takdapat diungkaikannn ape dia
nak tahu sape mereka itu la Dajalll LaknaTullahh ataupun takpun seangkatnyaa yang Allah murkaa yang hadirr pada umat sebelumNya untuk meyesattt dan meyebabkan kita rasa Wahhh engkauu Tuhannn….sebeb tu kaloo ikut kisahh dizaman Nadi dan rasull contoh Nabi SAW ada dalamm hadiss dan Alqurann,kehadiran mahlukk niiiee semasa penyebarannnyaa,tapi sekarang mana diaaa,hati-hati la sekarng pun banyak benda kita puja meyebabkan kitee terpesongg dan takingatt ajaranya baik sembahyang puasaa mahupun ibadat lain contohh sekrangg yang kerangg kite sepertii internet yang saya main sekarang muzikk,kitaa puja puja artiss,dramaa,berhati hatiii semua tu ade Dalang sebalikk,YAllah selamatkan Laa Umat Islamm Aminnn….

  

Reply

3 aliff March 12, 2011 at 10:24 pm

ini la kerja Dajjal dan sekutunyaa yang mmag akan hadirr yang menybabkan kite rase wahhh,engkauu tuhannnn,kalo zaman Rasull SAW ada nas penahh diutarakan dia hadir tika itu taktahu mugkinn sekutunyaa,,,,sebab itulaa kita balik sejenakkk ahli ahli saintis yang kononyee menciptaa sejarahh duniaa yang menjumpaii formulaa,,yang agongg macm ciptaan fizikk,kimia,matematik.selapas kematian tamudun islam tika itu cuba teka sape golongan ituuu,,,iaitu sekutunya bangsaa Yahudiii….benda simplee tapi kesann yaaa sampai sekrangg kita rasaa senag dan kita pun cepat rase senag lupa padaNyaa,dengan ciptaannn,ini kan pulaa zaman conth Firaunnn,ramai org pujaa,sebab itulaa ulama nyee berpendapat teori islamm ituu adalahh teoriii golongan akalnyaa lebihh majuuu dariii dan lebihh zaman sekarngg,,nak lanjutt baca historyy dajalll,jinn dan dalam Alquran dan hadiss… itula banyakk patung patungg kaloo dilihatt bukan wajah firaun sape merekaa,,,YAllahhhh,,,,jauhkan laaa ,lindungila….sebabtu kenapa kita umatt Islam tak kaji sendiri peninggalan cam niii….tapi bangsa yahudiii…YAllahhh pikir pikir kan laa..Alahh Taala cuba nak buka ijabbkan Islam pada golongan niiieee…contohlainn peninggalan baru yang umat islam jumpa kaum Ngadd yang mmg fizikal besarrr dan mampu bine bangunan dari gunungg,orag islam jumpai peninggalan ituu gambar setelitt lagiii,tapi kenapa sekaranggg senyapp jeee,tak hebahhhh,,,YAllahhhh…

  

Reply

4 mok March 20, 2011 at 8:30 pm

aliff, kau tak check dlu spelling before submit ke? susah beno nak fhm pe kau tulis ni. annoyed pon ada. geram ada.

  

Reply

5 E-in June 19, 2011 at 6:36 pm

mungkin ade kaitan dengan dajjal. Dajjal dikurniakan Allah dengan ilmu yg tinggi dan umur yg pnjg. Dengan wujudnya monumen2 yg pelik-pelik dan tak terungkaikan oleh saintis menunjukkan dajjal meninggalkan mesej yg dia wujud pada masa itu. Wallallahualam.

  

Reply

6 narris July 20, 2011 at 1:09 pm

diorang tu pakai jin kot!

  

Reply

7 abiq87 August 16, 2011 at 12:06 am

firaun kan amat zalim..stakat nk buat piramid 2 dia kerahkn je hamba2 abdi dia..hamba abdi dia juta xheran lau diaorg boleh buat piramid cm 2.

  

Reply

8 siti nur October 28, 2011 at 3:42 am

pelik gak….jin yg buat..jin yg angkat batu2 bsar…klu manusia mana larat angkat….heran bin ajaib

  

Reply

9 atirah97 November 6, 2011 at 6:21 pm

Pyramid dibangun berdasarkan pengamatan astronomis. Orang Mesir adalah ahli-ahli astronomi. Mereka sangat pandai membaca pergerakan bintang di langit. Langit di atas gurun pasir yang luas tak bertepi menjadi pusat orientasi hidup mereka. Dari posisi dan pergerakan bintang-bintang mereka meramalkan musim, menghitung waktu terbaik untuk mulai menanam gandum, meramalkan datangnya banjir dan badai. Dari pengamatan langit, mereka menemukan adanya sebuah titik hitam yang dikelilingi beberapa bintang. Bintang-bintang itu selalu berubah posisi, tetapi titik hitam itu tidak pernah berubah. Orang Mesir kemudian menganggap titik hitam itu adalah surga. Suatu tempat yang abadi. Tak pernah berubah.

Raja Khufu ingin memperoleh keabadian setelah ia mati. Ia ingin menuju surga yang telah dilihatnya di langit. Maka ia memerintahkan untuk membuat suatu bangunan yang dapat menghantarkan jasadnya berangkat menuju ke keabadian. Oleh para arsitek dan penasehat ahli kerajaan, disepakati bahwa bangunan yang akan menghantarkan jasad Raja Khufu ke surga itu berbentuk pyramida. Bentuk pyramida diyakini sebagai simbol kehidupan …

sumber:http://konspirasizionis.wordpress.com/2011/04/27/misteri-piramida-mesir-2/

  

Reply

10 Yohn June 9, 2013 at 7:35 am

piramid itu diperbuat dari pada tanah liat.

  

Reply

Respon Anda? Kongsikan Ulasan Bernas Anda & Berdiskusi Dengan Pembaca Lain Di sini

Previous post:

Next post: