(Gambar) Hukuman Mati di China 18SG

by admin on March 14, 2011

in Gambar Kejam

  • Sharebar

tibet (Gambar) Hukuman Mati di China 18SG

Hukuman mati yang dikenakan terhadap pesalah dan penjenayah di China cukup-cukup kejam, tetapi tiada yang menghairankan bagi masyarakat di China. Gambar di atas ini menunjukkan salah satu jenis hukuman mati iaitu tembak yang dikenakan kepada pesalah-pesalah di China.

Hukuman mati ini dijalankan pada waktu pagi dan melibatkan 68 jenis jenayah antaranya membunuh, mengedar dadah, rogol, terlibat dalam sendiket pelacuran, mencuri secara tegar, mencuri & menyeludup khazanah negara, mengedarkan bahan lucah, sendiket wang palsu, pemalsuan dokumen perniagaan, RASUAH, penyeludupan barang-barang larangan termasuklah penyeludupan beruang panda.

tibet2 (Gambar) Hukuman Mati di China 18SG

tibet3 (Gambar) Hukuman Mati di China 18SG

tibet4 (Gambar) Hukuman Mati di China 18SG

tibet5 (Gambar) Hukuman Mati di China 18SG

tibet6 (Gambar) Hukuman Mati di China 18SG

tibet7 (Gambar) Hukuman Mati di China 18SG

tibet8 (Gambar) Hukuman Mati di China 18SG

  1. Semasa kempen “Strike hard” terhadap jenayah di China pada tahun 2001, Majlis Pengampunan Antarabangsa merekodkan 1,781 kes pengorbanan secara tembakan ini. Rekod ini adalah lebih tinggi berbanding jumlah keseluruhan kes seluruh dunia.
  2. China tidak mengumumkan statistik hukuman mati yang dijalankan di sana ini kerana ia adalah rahsia negara China
  3. Hukuman mati ini akan serta merta dilaksanakan setelah hukuman dijatuhkan dan keluarga pesalah membayar kos peluru
  4. Tangan pesalah akan diikat ke belakang dan mereka akan melutut sebelum menerima 1 das tembakan pada jarak dekat di bahagian belakang kepada ataupun leher oleh tentera ataupun polis yang ditugaskan. Selain itu, para pelaksana hukuman boleh juga menembak pesalah pada bahagian jantung menggunakan senjata automatik.
  5. Undang-undang China tidak menyatakan secara spesifik tempat hukuman dijalankan dan kebiasaannya dilakukan di dalam kawasan tentera dan juga kawasan bukit. Pesalah akan dibawa menaiki lori dari stadium sukan tempat mereka diumumkan bersalah.
  6. Hukuman mati seperti ini tidak dijalankan di dalam penjara kerana ia disifatkan sebagai tidak berperikemanusiaan bagi pesalah lain yang mendengar bunyi tembakan tersebut.

tibet9 (Gambar) Hukuman Mati di China 18SG

P/S : Apa respon dan pandangan anda jika hukuman mati seperti ini dijalankan di Malaysia?

Sumber : Berita Semasa

pixel (Gambar) Hukuman Mati di China 18SG

{ 16 Komen Bernas… Telah Dikongsikan Setakat Ini. Pandangan Anda Pula? }

1 norbi July 10, 2011 at 11:17 am

terlalu kejam dan tidak bersesuaian dgn agama kita, islam. Dalam Islam sendiri telah wujudnya hukuman hudud yang telah jelas menunjukkan akan keadilan dalam islam

  

Reply

2 mat July 20, 2011 at 8:13 am

satu hukuman yang sangat kejam,walaupun orang tersebut bersalah tetapi hukuman seperti ini tak sepatutnya dijalankan sebab boleh mengakibatkan si penembak pun berdosa besar sebab orang yang dia tembak itu makluk yang sama dengan dia..fikir-fikirlah kita semua,saya setuju sekiranya pesalah seperti ini dipenjara seumur hidup,sebab tiada kaitan dosa si penghukum sekiranya hukuman penjara sahaja yang mereka lakukan..walaupun kita anggap mereka bersalah tetapi sangat kesian kita lihat mereka dihukum seperti ini..

  

Reply

3 Sisawaai July 21, 2011 at 12:13 pm

Kejam!!!!! Zalim!!!!! Kenapa harus ditembak! Kenapa harus direjam! Siapa di dunia ini sempurna? Nyawa manusia di tangan Tuhan, bukan di tangan manusia! Dah tak ada cara hukuman yang lain kah, yang dapat memberi kepeluang keinsafan kepada pesalah?

  

Reply

4 rosli April 2, 2012 at 12:46 pm

cara nak beri keinsafan kepada pesalah dengan hanya mengikut hukum ALLAH (Hudud) yang ditetapkanya.Kalau Sisawaai org Islam usah mempertikaikan hukum HUDUD…anda boleh terkeluar daripada ISLAM..seterusnya menjadi KAFIR…mahukah anda?????

  

Reply

5 suaraminority July 26, 2011 at 10:19 pm

di hukum mati secara beramai-ramai adakah ini cara menghukum di negara sana yang mempunyai bilangan penduduk yang agak ramai bagi saya sekiranya berdasarkan gambar yang di paparkan agak kurang elok saya bersetuju dengan komen norbi

  

Reply

6 Azali MS August 13, 2011 at 12:52 pm

Tidak bersesuaian dilaksanakan di Malaysia kerana undang-undang Malaysia digubal pasca Kemerdekaan tidak sama dengan Negara China atau Negara-Negara lain di dunia. Sekiranya semua rakyat Malaysia berbilang kaum bersetuju dengan Hukum Hudud di laksanakan, adalah terbaik tetapi adakah semua kaum bersetuju Hukum Hudud dilaksanakan???

  

Reply

7 Lieutenant August 14, 2011 at 8:04 am

DASYAT..!!
rasanya elok dipraktiskan di Malaysia ni..lebih2 lg kat depa yg cuka melakukan ragut…bagi tembak terus kat kepala bila dpt tangkap..
tumjuk kat org awam bhawa krajaan tegas membasmi kes jenayah ragut ni..

  

Reply

8 Probos August 14, 2011 at 8:05 am

setuju Lieutenant :)

  

Reply

9 Captain Joe October 7, 2011 at 7:25 am

depa negara komunis memng la kejam….

  

Reply

10 bruss lee November 11, 2011 at 9:56 pm

ehm….kejam sungguh…….

  

Reply

11 greensky January 9, 2012 at 9:03 pm

Tak setuju , cuba bayangkan sipenembak itu orang alim ?Kalau rejam adakah semua itu orang alim? Kalau pesalah 2
ini dihantar kesebuah pulau dan pastikan mereka tidak kembali lagi ke negara masing 2 dan mereka juga tidak boleh keluar dari pulau itu ,mati pun bersemadi di pulau itu.

  

Reply

12 kadir February 3, 2012 at 3:00 pm

kenapa perlu ada hukuman spt ini?
sangat kejam tapi jenayah masih berlaku…
memang benar undang2 yg dibuat oleh manusia xdpt mengawal manusia
walau sekejam manapun hukuman masih tetap ada jenayah

  

Reply

13 soso February 4, 2012 at 2:26 am

inilah yg sbnar2 nye kjam shingga mayatnya tiada rupa lg..jgn brani kata hudud yg pling kjam..

  

Reply

14 ita hui April 9, 2012 at 9:43 pm

klu jenayah berat spt membunuh ke..blh lah hukum mati ,klu mcm dia org nie kjm sungguh kena tembak, kepala pecah mcm tempurung kelapa isk isk…

  

Reply

15 khen October 29, 2012 at 11:49 pm

amat kejam sekali, jijik, tdk ada prkmanusiaan, amat bdosa mbunuh

  

Reply

16 jai January 18, 2013 at 6:41 pm

Hukuman bunuh tidak seharusnya wujud. Hidup mati hanya tuhan yang tentukan dan bukan manusia yang menjalankannya sewenang- wenangnya. Biarlah hukuman penjara seumur hidup. Dan ini memberi peluang mereka merasa insaf dan sempat beramal taubat tanpa ada kerisauan tentang bila “masa” kematian( hukuman bunuh ) akan tiba.

  

Reply

Respon Anda? Kongsikan Ulasan Bernas Anda & Berdiskusi Dengan Pembaca Lain Di sini

Previous post:

Next post: