(Gambar) Bujang Senang Misteri, Dongeng Atau Pun Benar??? Mari Bongkarkan!!!…..

by admin on June 27, 2012

in Gambar Haiwan

  • Sharebar

grey (Gambar) Bujang Senang Misteri, Dongeng Atau Pun Benar??? Mari Bongkarkan!!!.....

Ohduniaku (Gamabar Haiwan) : Sang Bedal atau pun buaya adalah seekor mamalia yang amat digeruni oleh manusia.. Ianya mampu membunuh manusia dengan hanya menggunakan mulutnya yang amat kuat..Bujang Senang adalah sinonim di bumi sarawak..Ianya dikatakan pemangsa yang bersifat pendendam sehingga ke hari ini..

Ada yang mengatakan Bujang Senang dikatakan adalah binatang jelmaan, kononya jelmaan seorang pahlawan Iban bernama Simalungun.dia dibunuh dan disumpah menjadi buaya lalu dia bersumpah akan membunuh semua keturunan yang membunuh dia…

grey (Gambar) Bujang Senang Misteri, Dongeng Atau Pun Benar??? Mari Bongkarkan!!!.....

Bujang Senang

  • Mendiami Sungai Batang Lupar di Sri Aman, Sarawak, Malaysia.
  • Dari spesies Crocodylus porosus
  • Berukuran 20 kaki panjang dan mempunyai jalur putih di belakang badannya
  • Bujang Senang dikatakan berumur 50 tahun.
  • Bermaharajalela di sungai ini sejak tahun 1941.
grey (Gambar) Bujang Senang Misteri, Dongeng Atau Pun Benar??? Mari Bongkarkan!!!.....

Ada juga yang mengatakan haiwan ini bersifat pendendam kerana hanya akan membunuh individu yang didendami sahaja..

Bujang Senang tidak mengganggu sebarangan mangsa, melainkan hanya mencari keturunan yang didendami oleh nya sehingga kini..kerana keturunan yang didendami oleh nya telah melakukan kesalahan yang tidak dapat dimaafkan oleh nya..dan harus diingat, Bujang Senang sebenarnya tidak mati seperti yang diuar-uarkan selama ini..ianya masih wujud..pernah suatu ketika dahulu apabila seorang individu secara tidak sengaja terserempak dengan “beliau”..dilihatnya, kepala Bujang Senang timbul sambil melihat individu tersebut..kepala Bujang Senang tersebut sanat besar boleh dikatakan sebesar sebuah bas..oleh kerana individu tersebut sememangnya tidak berniat jahat, dan hanya mencari rezeki, kus semangat, Bujang Senang tersebut perlahan-lahan tenggelam semula ke dalam sungai tanpa mengganggu…sememangnya Bujang Senang pada masa dahulu asalnya adalah manusia..sehingalah ianya telah menjadi jelmaan Bujang Senang digeruni sehinga kini..

Adapun itu kesasiahanya masih tidak diketahui…Tetapi adakah sang bedal yang kini berada sungai sarawak juga dari keturunan Bujang Senang kerana juga mempunyai jalur putih di belakang dan mempunyai rangka yang besar??

grey (Gambar) Bujang Senang Misteri, Dongeng Atau Pun Benar??? Mari Bongkarkan!!!.....

Pada 20 tahun dulu ada juga yang melaporkan tentang kematian disebabkan keganasan haiwan ini tetapi ada juga antara mereka mengatakan haiwan yang berjaya di tangkap itu bukanlah Bujang Senang tetapi buaya yang meragut nyawa Dayang ak Bayang ialah buaya puaka betina dan berwarna putih di belakang dan telah mati dibunuh oleh polis sebanyak 100 das tembakan m16.

grey (Gambar) Bujang Senang Misteri, Dongeng Atau Pun Benar??? Mari Bongkarkan!!!.....

::P/S : Adakah ianya benar-benar wujud??? ataupun sekadar cerita dongeng semata-mata??

 

pixel (Gambar) Bujang Senang Misteri, Dongeng Atau Pun Benar??? Mari Bongkarkan!!!.....

{ 8 Komen Bernas… Telah Dikongsikan Setakat Ini. Pandangan Anda Pula? }

1 kim June 28, 2012 at 2:19 pm

buaya bkn mamalia yer tp reptilia
mamalia = haiwan berdarah panas
reptilia = haiwan berdarah sejuk

  

Reply

2 najib_eyna January 12, 2013 at 6:43 pm

Mase saya pg serawak..pemandu pelancong ade cerita bujang senang..bujang senang tak mati..lagi..:-)

  

Reply

3 Hello to myself February 28, 2013 at 3:17 pm

a’ah .. sy driSarawak ..bujang senang blom mati lglh .. dye msh mendiami kwsn srwk .. :)

  

Reply

4 Mizs zie February 24, 2013 at 12:21 pm

Emm…sllu je dngr org ckp sal bjg snang..btul ke idak xtau la..tp kt sungai dkmpung (sg peking tinjar,marudi sarawak)sy bnyk buaya,,!!sllu tmbul….nk g jala pun tkot..nk brnang McM kcik2 dlu tme blik kmpg pn tkot…

  

Reply

5 shieyka May 11, 2013 at 10:40 pm

kwn sy asal dr Sarawak , dy pon prnh citer pasal bujang senang ni , dy ckp ,dy pon kliru ,bujang senang tu hidup lg ker x , sy pon prnah dgar yg bujang senang ni dah dua kali dibunuh , kalau da mcm tu kemungkinan bujang senang maseh ad keturunan , . tp kita xbleh confirm lg yg bujang senang tu ad lg atau xad . kita tunggu je la mase akan dtg .

  

Reply

6 erve June 3, 2013 at 11:58 am

Bujang senang ialah seorang manusia yang disumpah dengan kekejaman dan ingin membalas dendam

  

Reply

7 winnie June 3, 2013 at 12:01 pm

Auntie saya pun cerita mcm 2lh .tkt lah saya blk kmpng

  

Reply

8 love islam June 26, 2013 at 10:13 am

Tidak pernah ada manusia akan hidup lama di dunia ini. Kecuali Iblis yang dilaknat. Mudah-mudahan akidah kita sebagai umat islam tidak terpesong dengan tipu daya Iblis.

  

Reply

Respon Anda? Kongsikan Ulasan Bernas Anda & Berdiskusi Dengan Pembaca Lain Di sini

Previous post:

Next post: